სოფელ ველისციხეში, თამაზ გაბიტაშვილის საცხოვრებელ სახლში, ღვინის მარნის კედელზე, სავარაუდოდ, ფიროსმანის ნახატებია შემოჩენილი.


მარჯვენა ხელის სამი თითის (ცერა, საჩვენებელი და შუათითი) ერთად დაწყობით ვაღიარებთ წმინდა სამებას, ხოლო დარჩენილი ორი თითის ხელისგულზე დადებით – იესო ქრისტეს ორბუნებოვნებას: კაცობრივს და ღვთიურს.
პირჯვრის გადაწერისას ხელს მივიტანთ პირველად შუბლზე, მეორედ – მუცელზე, მესამედ – მარჯვენა მხარზე, მეოთხედ კი – მარცხენაზე, ამით გამოისახება ჯვარი, რომელზეც ეცვა ჩვენთვის უფალი იესო ქრისტე. ყურადღება უნდა მივაქციოთ, რომ პირჯვრის გადაწერისას ჯვრის ქვედა ბოლო ზედაზე მოკლე არ გამოვიდეს, რომ ამობრუნებული ჯვარი არ გამოვისახოთ.
ღმერთმა ისე მოაწყო ადამიანების აგებულება, რომ ყველა ადამიანს აქვს 4 ერთნაირი წერტილი: თავი, რომელიც მართავს მთელ სხეულს მამა ღმერთის მსგავსად; მუცელზე ჭიპი – ნიშანი ჩვენი ცოდვიანი შობისა, რომლისგანაც გვიხსნა ქრისტე მაცხოვარმა; შემდეგ მარჯვენა მხარი, რომელზეც იმყოფება ჩვენი მფარველი ანგელოზი და ეს რომ გვწამს, ვაძლევთ მას უფლებას, გააგდოს ეშმაკი, რომელიც ზის მარცხენა მხარზე. ამიტომაც პირჯვრის გამოსახვის დროს წარმოვთქვამთ: „სახელითა მამისათა“ და ვიდებთ სამ თითს თავზე, რომელიც გვმართავს; შემდეგ ვიდებთ ჭიპზე და ვამბობთ: „და ძისათა“, რომელმაც გვიხსნა ჩვენ; „და სულისა წმიდისათა“, – ვიდებთ მარჯვენა მხარზე და ბოლოს – მარცხენა მხარზე და ვამბობთ მხოლოდ „ამინს“, ანუ რომ ჭეშმარიტია ყოველივე ის, რაც სიტყვებით წარმოვთქვით და მხოლოდ ამის შემდეგ თაყვანს ვცემთ ღმერთს ჩვენი განწმედისათვის. ხოლო ის, ვინც იწყებს თაყვანისცემას მანამ, სანამ ხელს მიიტანს მარცხენა მხრამდე და იტყვის „ამინ“, მას ჯერ არა ჰყავს გაგდებული ეშმაკი.
ეს 4 წერტილი – არის 4 სამსჭვალი, რომლითაც მიალურსმეს იესო ქრისტე, ამიტომ პირჯვარი უნდა გამოვისახოთ კრძალვით და აუჩქარებლად. როგორც იოანე ოქროპირი გვაუწყებს, მხოლოდ იმ პირჯვრის გადაწერას აქვს მადლი, როდესაც ჩვენთვის ჯვარცმულ მაცხოვარს წარმოვიდგენთ, ვიხსენებთ, რომ ჯვარზე, რომელსაც გამოვისახავთ, გააკრეს მაცხოვარი.
სასულიერო პირების განმარტებით, პირჯვრის გადაწერა ყველგან შეიძლება, განსაკუთრებით დღეს, როცა ყოველწამს საფრთხე გვემუქრება, მათ შორის, ტრანსპორტში – ეკლესიის დანახვისას (თუმცა აუცილებელი არ არის).
„პირჯვრის გამოსახვა შინაგანი ლოცვის გარეგნული გამოვლინებაა. ლოცვა კი ყველგან, ყოველთვის და ნებისმიერ მდგომარეობაში შეიძლება. წმ. ტაძართან ჩავლისას ადამიანმა უფალს უნდა შეთხოვოს ცოდვათა მიტევება, შეწევნა, ხოლო წმინდანს (ვის სახელზედაცაა ტაძარი აგებული) – მეოხება ღვთის წინაშე; პირჯვრის გადაწერა აძლიერებს ჩვენს ლოცვას და გვიცავს ბოროტისაგან (რამეთუ ჯვარი ძალაა ღვთისა). არა აქვს პრინციპული მნიშვნელობა, რამდენჯერ გადავიწერთ პირჯვარს“, – განმარტავს მღვდელი თეოდორე გიგნაძე.
თაფლი ერთ-ერთი ყველაზე ძვირფასი და სასარგებლო პროდუქტია ბუნებისგან, რომელიც არამარტო გემრიელი, არამედ ჯანმრთელობისთვისაც ძალიან სასარგებლოა. მასში ნატურალური შაქრები, მინერალები, ფერმენტები, ვიტამინები და ანტიმიკრობული ნივთიერებები შედის, რაც მას ბუნებრივი მატონიზირებელი და ანთების საწინააღმდეგო ეფექტით ხასიათდება. ნატურალური თაფლი ხელს უწყობს ნივთიერებათა ცვლას, აუმჯობესებს იმუნურ სისტემას და ბაქტერიებს კლავს. თუმცა, დღესდღეობით ხშირად შევხვდებით ფალსიფიცირებულ თაფლს, ამიტომ მნიშვნელოვანია იცოდეთ როგორ ამოიცნოთ ნატურალური თაფლი და როგორ შეინახოთ იგი სწორად.
როგორ დავადგინოთ ნატურალური თაფლის არსებობა?
ნატურალური თაფლის გარჩევა შესაძლებელია რამდენიმე მარტივი მეთოდით:
მომწიფებული ნატურალური თაფლი თითქმის არ შეიცავს წყალს, ამიტომ თუ მას ქაღალდზე დააწვეთებთ, იგი არ წარმოქმის სველ ლაქას, ფალსიფიცირებული თაფლი კი ქაღალდს ასველებს. შეგიძლიათ, ასეც გამოსცადოთ: ჩაუშვით თაფლში პურის პატარა ნაჭერი და 10-12 წუთი გააჩერეთ. მერე ამოიღეთ. თუ თაფლი ნატურალურია, პური გამაგრდება, თუ ფალსიფიცირებულია – დარბილდება.
როგორ შევინახოთ ნატურალური თაფლი?
კიდევ რამდენიმე რჩევა ნატურალური თაფლის გამოსაცნობად:
თაფლი ყველაზე სასარგებლოა. ცხელ წყალში თაფლის გახსნის ან ჩაისთან ერთად გამოყენების დროს შეიძლება დაკარგოს მისი სასარგებლო თვისებები. თბილი წყალი ყველაზე უსაფრთხო მეთოდია თაფლის სასარგებლო თვისებების შესანარჩუნებლად.
რჩევა:
ნატურალური თაფლი არის ნამდვილად ბუნებრივი ჯადოქარი, რომელიც არა მხოლოდ ენერგიას გმატებთ, არამედ ადამიანს ჯანმრთელობისთვის ბალანსირებულ მხარდაჭერასაც აგზავნის.
რეზიუმე
ნატურალური თაფლი შეიცავს მრავალი სასარგებლო ნივთიერებას, თუმცა მასთან დაკავშირებული კარგი თვისებების სრულად გამოყენებისათვის, მნიშვნელოვანია ვიცოდეთ როგორ ამოიცნოთ მისი ნამდვილი სახე და როგორ შევინახოთ იგი სწორად.
თუ ზამთარში ან გაზაფხულზე თხევად, გამჭვირვალე თაფლს გთავაზობენ, დაფიქრდით, სანამ იყიდით. თხევადი თაფლი ზამთარში იშვიათობაა. ძალიან ცოტა სახეობის თაფლი (აკაციისა, წაბლისა), რომლებშიც მაღალია ფრუქტოზის შემცველობა, რჩება თხევადი გაზაფხულამდე. უმეტესად თაფლი ზამთარში ჩაშაქრებას იწყებს და გამჭვირვალობას კარგავს. თუ ზამთარში თაფლს შებურული ფერიც კი არ დაჰკრავს, ის ან ხელოვნურია, ან შაქრის ვაჟინით ფუტკრების გამოკვების შედეგად მიღებული. შესაძლოა, თაფლი ნატურალურია, მაგრამ ჩაშაქრდა და გასადნობად გააცხელეს. სამკურნალო თვისებები ასეთ თაფლს აღარ ექნება.
თაფლის სახელი მომდინარეობს ინგლისური სიტყვიდან Hunig. იგი იყო პირველი და ყველაზე გავრცელებული დამატკბობელი, რომელსაც იყენებდა ადამიანი.
ფუტკრები რომ უძველესი არსებებია, ამას ადასტურებს ბირმაში ნაპოვნი ქარვის ნაჭერი, რომელშიც აღმოაჩინეს გაქვავებული ფუტკარი. ქარვა დაახლოებით 100 მილიონი წლისაა. ანუ გამოდის, რომ ნაპოვნი ფუტკარი ერთ დროს დინოზავრების გვერდით დაფრინავდა.
მესოპოტამიაში, პირველი ჩანაწერები, რომელიც დაკავშირებულია თაფლის ფარმაცევტულ და კვებით ღირებულებასთან თარიღდება ძვ. წ. 2700 წლით.
ბიბლიაში პალესტინას ხშირად მოიხსენიებენ, როგორც “რძისა და თაფლის ქვეყანას”.
თაფლის სასარგებლო თვისებების შესახებ ადამიანისთვის ცნობილი როგორც მინიმუმ, ძველი წელთაღრიცხვის VIII ათასწლეულიდან გახდა.
ფუტკრების პირველი გამოსახულებები ჯერ კიდევ არქაულ პერიოდში, ქვის ხანაში აღმოაჩინეს პირველყოფილი ადამიანების გამოქვაბულების კედლებზე.
ესპანეთის პროვინცია ვალენსიაში, გამოქვაბულის (Cuevas de la Araña) კედელზე აღმოჩენილია თაფლის მოპოვების სცენა: ეს არის ადამიანის გამოსახულება ფუტკრების გარემოცვაში, რომელიც ცდილობს თაფლის ამოღებას ველური ფუტკრების ბუდიდან. ეს ნახატი დაახლოებით 10 ათასი წლისაა.
თაფლის შესახებ ჩანაწერებს შეიცავს ეგვიპტის უძველესი პაპირუსები, რომლებიც ჩვენს წელთაღრიცხვამდე 5 ათასი წლით თარიღდება
ერთ-ერთი ადრეული მტკიცებულება მეფუტკრეობის შესახებ აღმოჩენილია “მზის ტაძარში”, რომელიც აშენდა ჩვენს წელთაღრიცხვამდე 2400 წელს, კაიროს მახლობლად.
ფუტკარს ხშირად გამოსახავდნენ ეგვიპტურ იეროგლიფებში. ძველ ეგვიპტეში ფარაონების კეთილგანწყობის გამო, ფუტკარი ნილოსის დელტას ფარაონების სიმბოლოდ მიიჩნეოდა.
ფარაონის ჰქონდა ტიტული “ფუტკრის მბრძანებელი”. სიცოცხლის განმავლობაში ფუტკრის სიმბოლო მეფის ემბლემას ამშვენებდა, სიკვდილის შემდეგ კი საფლავს. ტუტანხამენოს სამარხის გახსნის შემდეგ ნაპოვნი იქნა თაფლით სავსე დალუქული ამფორები. მასში მოთავსებული თაფლის გემო და სასარგებლო თვისებები პრაქტიკულად არ შეცვლილა ამდენი ხნის განმავლობაში.
ძველი ეგვიპტელები თაფლს იყენებდნენ როგორც დამატკბობელს, საჩუქარს საკუთარი ღმერთებისთვის, იმპერატორების ბალზამირების ინგრედიენტს და ა.შ. ასევე თაფლით კვებავდნენ წმინდა ცხოველებს.
სწორედ ეგვიპტე იყო პირველი, სადაც დაიწყეს პირველი სკების გაკეთება და ველური ფუტკრების მოშინაურება. ძველ ეგვიპტეში აღმოჩენილი იქნა სისტემატური მეფუტკრეობის არსებობის ადრეული ელემენტები, – რამდენიმე ცილინდრული სკისგან შემდგარი „ჯგუფების“ სახით.
ეგვიპტელები მომთაბარე მეფუტკრეობით ძირითადად მდინარე ნილოსის ხეობაში იყვნენ დაკავებული. ისინი სკებს ამზადებდნენ გამომცხვარი თიხისგან ამზადებდნენ, ხოლო ფუტკრებსი მდინარე ნილოსის გასწვრივ ნავებით გადაჰყავდთ.
ეგვიპტელები თაფლის ნამცხვრებს აცხობდნენ და ღმერთებს სწირავდნენ (ისევე როგორც ბერძნები). თაფლი წარჩინებული და მდიდარი ადამიანების დელიკატესად მიიჩნეოდა.
თაფლს ხშირად იყენებდნენ როგორც ვალუტას, ხარკს ან შესაწირავს. იგი ფულის ნაცვლადაც საგადასახადო საშუალებასაც წარმოადგენდა (მე-11 საუკუნეში გერმანელი გლეხები ფეოდალებს გადასახადებს თაფლითა და ფუტკრის ცვილით უხდიდნენ).
მეფუტკრეობის გავრცელების ერთ-ერთ უძველეს არეალად ხმელთაშუა ზღვის ტერიტორიები მიიჩნევა. თაფლის შესახებ ინდოევროპული საზოგადოებისთვის ჯერ კიდევ მის დაშლამდე იყო ცნობილი.
ანტიკურ ხანაში, ხმელთაშუა ზღვის აუზის ქვეყნებში, თაფლი საკვების გარდა გამოიყენებოდა რელიგიურ რიტუალებში, წამლების, მალამოების, არომატული საშუალებებისა და სასმელების დასამზადებლად. ასევე როგორც სავაჭრო საშუალება.
თაფლის სასწაულმოქმედი ძალის სწამდათ ინდიელებს, რომლებიც ნექტარს ღვთაებრივი წარმომავლობის პროდუქტად მიიჩნევდნენ.

ინდოევროპულ ენაზე: თაფლს Melith-ს უწოდებდნენ. სიტყვას ორი მნიშვნელობა ჰქონდა: პირველით „თაფლს“ აღნიშნავდნენ, მეორეთი კი“ თაფლის დამათრობელი სასმელს“ (მოგვიანებით ზოგიერთ ენაში ამ სიტყვის ძირი „ღვინოს“ ნიშნავდა).
თაფლი ინდოევროპულ ტრადიციაში ხშირად უკვდავების ღვთაებრივ სასმელთან ასოცირდებოდა (ამრიტა, ამბროზია და ა.შ.)
არსებობს ვარაუდი, რომ ინდოევროპელებმა თაფლის ერთი სახელწოდება Madhu – სემიტური ენებიდან ისესხეს, თუმცა მეცნიერები არ იზიარებენ ამ ჰიპოთეზას ფონეტიკური მიზეზების გამო.
საბერძნეთში, თაფლისა და მეფუტკრეობის შესახებ ყველაზე ადრეული აღმოჩენა (ძვ. წ. 4500-3300 წწ.) არის სესკლოში (Sesklo) – თესალიის (Thessaly) რეგიონში, სადაც აღმოაჩინეს კონტეინერი, რომელიც, სავარაუდოდ ნეოლითურ პერიოდში ფუტკრის საბოლებლად გამოიყენებოდა.
პირდაპირ თუ ირიბად, ფუტკარს და თაფლს დიდი ადგილი უჭირავს ბერძნულ მითოლოგიაში. ცნობილია, რომ ნიმფები ამალთეა და მელისა (მელიტა) ზევსს რძით და თაფლით კვებავდნენ. ზევსს შეუყვარდა თაფლი და მელისას საპატივცემულოდ „მელითეუსი“ („Melitteus”), უწოდა.
ბერძნულ მითოლოგიაში მელისა ნახსენებია როგორც ფუტკართა დედამთავარი, ხოლო თაფლი ითვლება “მოკვდავებისა და უკვდავების” ღვთაებრივ საკვებად, რომელიც უკვდავებას და ძალას ანიჭებდა.
ბერძენთა უძველესი ჩვეულება იყო თაფლის შეწირვა ღმერთებისთვის და მიცვალებულთა სულებისთვის. Mead (თაფლისგან დამზადებული ალკოჰოლური სასმელი), ღმერთების სასმელად ითვლებოდა.
ბერძნები თაფლს არა მხოლოდ მნიშვნელოვან საკვებ პროდუქტად, არამედ სამკურნალო საშუალებადაც მიიჩნევდნენ. ბერძნული წამლებისა და სამკურნალო რეცეპტების წიგნებში შეხვდებოდით როგორც კულინარულ, ასევე სამკურნალო რეცეპტებს.
თაფლს იყენებდნენ ბალზამირებისთვისაც. ახლო აღმოსავლეთში ლაშქრობის დროს დაღუპული ალექსანდრე მაკედონელის ცხედარი, მაკედონიის დედაქალაქში (საბერძნეთი), თაფლში ჩასვენებული გადაასვენეს.
ძველმა ბერძენმა სწავლულმა და ისტორიკოსმა ქსენოფონტმა მეფუტკრეობას მიუძღვნა შესანიშნავი ტრაქტატი. ეს იყო ძალიან ღირებული და მნიშვნელოვანი ნაშრომი, რომელიც დღემდე აქტუალურია.
მეფუტკრეობის შესახებ დიდ ინფორმაციას შეიცავს არისტოტელეს ნაშრომების დიდი ნაწილი. ყველაზე ცნობილი ძველმა ბერძენი ფილოსოფოსი და ნატურალისტი თაფლს ჯანმრთელობის საწინდრად მიიჩნევდა. არისტოტელე თავად მისდევდა მეფუტკრეობას და ჰქონდა საკუთარი სკები.
საკუთარი ხანდაზმულობის მიზეზის საიდუმლოდ თაფლს მიიჩნევდა ძველი ბერძენი მათემატიკოსი პითაგორა. ამასვე ამტკიცებდა დემოკრიტე, რომელმაც ას წელზე მეტი იცოცხლა. ახალგაზრდობის შენარჩუნების მიზნით თაფლის მიღებას ურჩევდა ნატურალისტი და პოეტი იბნ-სინა (ავიცენა).
სხვათა შორის, მსოფლიოში ერთ-ერთ პირველ მონეტაზე ფუტკრის სიმბოლო იყო გამოსახული. ეს იყო ეფესოს მონეტა ფუტკრის გამოსახულებით. ეფესო ერთ-ერთია იონიელების კავშირში შემავალი თორმეტი ქალაქიდან. იგი მდებარეობს ეგეოსის ზღვის სანაპიროზე.
ეფესო, რომელიც ძველ ბერძნულ პოლისს წარმოადგენდა, რომაული მმართველობის პერიოდში, დიდი ხნის განმავლობაში გახლდათ რომის იმპერიის სიდიდით მეორე ქალაქი.
ეფესოში იყო ნადირობის ბერძენი ქალღმერთის არტემიდას (ეფესოს) ცნობილი ტაძარი, რომელიც ერთ-ერთია ძველი სამყაროს შვიდი საოცრებიდან. ფუტკრის გამოსახულებიანი მონეტის მოჭრის მიზეზად მიიჩნეოდა ის, რომ ფუტკარი არტემიდას (და კუპიდონის) სიმბოლოდ ითვლებოდა.
მეფუტკრეობით იყვნენ დაკავებული ძველ რომშიც. ისინი სკებს გამომწვარი თიხისგან და მოწნულ წნელებისგან აკეთებდნენ. მეფუტკრეობით ბევრი დიდგვაროვანი და არისტოკრატი იყო დაკავებული, რადგან გარდა იმისა, რომ ეს საქმიანობას დიდ პატივად მიიჩნეოდა, კომერციული თვალსაზრისითაც ძალიან მომგებიანად ითვლებოდა.
თაფლი არაერთხელ არის მოხსენიებული ისეთი ავტორების მიერ, როგორებიც არიან ვერგილიუსი, პუბლიუს ტერენციუს ვარონი და პლინიუსი. განსაკუთრებული ადგილი უჭირავს ვერგილიუსის თხზულებას გეორგიკები, სადაც კლასიკური, დეტალური აღწერაა იმისა, თუ როგორ იწარმოება თაფლი.
ჩვენს წელთაღრიცვამდე I საუკუნეში, მდიდარი რომაელი გურმანის აპიკუსის ცნობილ კულინარული წიგნების სერიაში, რეცეპტების ნახევარზე მეტში თაფლი შედიოდა.
იულიუს კეისრის დროს ოქრო შეცვალა თაფლმა. რომში ფუტკარი დაცული იყო კანონით და ფუტკრისა და თაფლის მოპარვა, სკების დაზიანება და ფუტკრის განადგურება სიკვდილითაც კი ისჯებოდა.
ძველ ჩინეთში თაფლი მოხსენიებულია სიმღერების წიგნში ( Sòng Shū ), რომელიც დაწერილია ჩვენს წელთაღრიცხვამდე VI საუკუნეში. ჩინური მედიცინის მიხედვით, თაფლს გააჩნდა მამაკაცური საწყისი „იანი“. და დადებითად მოქმედებდა ორგანიზმზე, ძირითადად კუჭსა და ელენთაზე.
თაფლი არაერთხელ არის ნახსენები ძველი ინდოეთის წმინდა წიგნებში (ინდურ ვედებში), რომლებიც თარიღდება ჩვენს წელთაღრიცხვამდე 2000 – 3000 წლებით.
ისრაელში, ქვეყანაში, სადაც „თაფლის და რძის მდინარები მოედინება“, თაფლი ძალიან მნიშვნელოვანი. ძველ აღთქმაში თაფლი 54-ჯერ არის ნახსენები. მათ შორის სოლომონის ცნობილი სიტყვები, რომელმაც თქვა: “ჭამე თაფლი, შვილო, რადგან სასიამოვნოა”.
თაფლი ნახსენებია ახალ აღთქმაშიც. ქრისტეს აღდგომისა და მოციქულთა წინაშე გამოჩენის დღეს, ქრისტემ საჭმელი შეჭამა, რათა მოციქულებისთვის ეჩვენებინა, რომ მართლაც აღდგა და არ იყო სული ან ხილვა. მან იკითხა ჰქონდათ თუ არა მოციქულებს საკვები, რის შემდეგაც მიართვეს შემწვარი თევზის ნაჭერი და თაფლი, რომელიც აიღო და შეჭამა მათ წინაშე. (ლუკა 24:41-43).
მკვლევართა ერთი ნაწილი თაფლის სამშობლოდ აფრიკის კონტინენტს მიიჩნევს. ამის დასტურად კი მოჰყავთ ის გარემოება, რომ კონტინენტზე პირველად აღმოაჩინეს მეთაფლე ფუტკარი (Apis mellifera L.). აღსანიშნავია, რომ აფრიკაში თაფლს არ მოჰყავთ, რადგან ცხელ კონტინენტზე არ არის ცივი ზამთარი და ფუტკრებს არ ესაჭიროებათ მარაგების გაკეთება.
იაპონიაში არ არის მეფუტკრეობის განვითარებისთვის საჭირო კლიმატი, მაგრამ „ამომავალი მზის ქვეყანაში”, თაფლი უძველესი დროიდან გამოიყენებოდა არა მხოლოდ კულინარიაში, არამედ მედიცინაშიც.
ფუტკრის მოშენებით დაკავებული იყვნენ ასევე ასურეთში, არაბეთში, ინდოეთში და აღმოსავლეთის ბევრ სხვა ქვეყანაში.
თაფლი მნიშვნელოვან როლს არულებდა რენესანსის პერიოდამდე, როდესაც შაქრის გამოჩენამ შეამცირა თაფლის მოხმარება. მე XVII საუკუნიდან ევროპაში შაქარს რეგულარულად იყენებდნენ, როგორც დამატკბობელს, მაგრამ ამან ვერ შეამცირა თაფლის მნიშვნელობა, რომელსაც სიმბოლოებად იყენებდნენ “ძლიერნი ამა ქვეყნისანი”. მაგალითად, პაპმა ურბან VIII-მ თავის სიმბოლოს ფუტკარი ჰქონდა გამოსახული, ხოლო ნაპოლეონის დროშაზე მფრინავი ფუტკრები იყო ამოქარგული, ისევე, როგორც მის სამოსზე.
თანამედროვე სკების მსგავსი კონსტრუქციები პირველად გამოჩნდა ძველ საბერძნეთში. პირველი ასეთი სკა თარიღდება ჩვენს წელთაღრიცხვამდე 7-8 საუკუნეებით.
სწორედ ბერძნებმა ისწავლეს თაფლის შეგროვება და მისი ჭარბი ნაწილის სწორად ამოღება. მათვე შექმნეს პირველი სამეცნიერო ნაშრომი ფუტკრის მოშენებისა და თაფლის მოპოვების თემაზე.
თავდაპირველად, თაფლი ამოღების შემდეგ ფუტკარს ანადგურებდნენ. შემდგომში, ძველმა მეფუტკრეებმა ისწავლეს თაფლის მოპოვება ფუტკრების განადგურების გარეშე.
გერმანია პირველ ქვეყნად ითვლება მსოფლიოში, სადაც თაფლის მოპოვება დაიწყეს სამრეწველო მასშტაბით და მთელი ქვეყნის ტერიტორიაზე ათასობით სკა იყო განლაგებული.

მეცხრამეტე საუკუნის შუა ხანებში, მღვდელმა და მეფუტკრემ, სახელად ლორენცო ლანგსტროტმა შეიმუშავა სკისა და ფიჭის ჩარჩოების განლაგების ისეთი კონსტრუქცია, რომ ფუტკრის მიერ მოგროვილი ჭარბი თაფლის მოპოვება მარტივი გამხდარიყო.
მისი გამოგონება დაფუძნებული იყო „ფუტკრის თავისუფალი სივრცის“ იდეაზე. ლორენცომ ისე განსაზღვრა თითოეულ ფიჭას შორის მანძილი, რომ იგი ყოფილიყო საკმარისად დიდი, რათა ფიჭები ერთმანეთთან არ მიკვროდა და საკმარისად მცირე, რომ ფუტკრებს არ ჰქონოდათ მისი დალუქვის მცდელობა.
ლანგსტროტის გამოგონებამ რევოლუცია მოახდინა მეფუტკრეობაში. ფიჭის მოძრავი ჩარჩოების იდეა საკვანძო და ძალიან წარმატებული აღმოჩნდა, რადგან ამ აღმოჩენამდე მეფუტკრეებს ხშირად უწევდათ სკიდან დიდნდგელით ჩაწებებული ჩარჩოების ამოტეხვა.
ამჟამად მეფუტკრეობა მაღალ დონეზეა განვითარებული მთელს მსოფლიოში, ხოლო თაფლის მსოფლიო ბაზარზე ლიდერი ქვეყნებია: ჩინეთი, თურქეთი, იაპონია, არგენტინა და უკრაინა.
წყარო:
https://www.aura.ge/menu/9-gantvirtva/51-mozaika/15535-taflis-istoria.html
აქედან, საქსტატის ცნობით, ფურისა და ფურკამეჩის ჯამური რაოდენობა 401.8 ათასი სულით განისაზღვრა, რაც წინა წლის შესაბამისი მაჩვენებელს 5.2 პროცენტით ჩამორჩება. ღორის რაოდენობა 213.6 ათასი სულით განისაზღვრა, რაც 12.6 პროცენტით მეტია წინა წლის შესაბამის მაჩვენებელზე. ფრინველის რაოდენობა წინა წლის ანალოგიურ მაჩვენებელთან შედარებით 1.7 პროცენტით შემცირდა და 9.4 მილიონ ფრთა შეადგინა.
ამასთან, უწყების წინასწარი მონაცემებით, 2024 წლის მესამე კვარტალში რძის წარმოებამ 171.8 მილიონი ლიტრი შეადგინა, რაც წინა წლის ანალოგიურ მაჩვენებელზე 0.2 პროცენტით ნაკლებია. ხორცის წარმოებამ 19.5 ათასი ტონა შეადგინა, რაც 2023 წლის შესაბამის პერიოდის მაჩვენებელზე 6.0 პროცენტით მეტია. საანგარიშო პერიოდის განმავლობაში წარმოებულია 153.1 მილიონი კვერცხი, რაც წინა წლის ანალოგიურ მაჩვენებელს 0.4 პროცენტით ნაკლებია.

როგორც ზოგადი განათლების შესახებ კანონში წერია, 2025 წლის 1 იანვრიდან პირველ კლასში შესვლა იმ ბავშვებსაც შეეძლებათ, რომლებსაც 6 წელი სწავლის დაწყების თარიღიდან 31 დეკემბრის ჩათვლით შეუსრულდებათ. „ზოგადი განათლების დაწყებით საფეხურზე სწავლის დაწყების ასაკია 6 წელი, რომელიც პირს სასწავლო წლის დაწყების თარიღის ჩათვლით უსრულდება.
ამასთანავე, პირს, რომელსაც 6 წელი სასწავლო წლის დაწყების თარიღის მომდევნო დღიდან 31 დეკემბრის ჩათვლით უსრულდება, უფლება აქვს, მშობლის გადაწყვეტილებით ნებაყოფლობით დაიწყოს სწავლა ზოგადი განათლების დაწყებით საფეხურზე“, – აღნიშნულია ბრძანებაში.
ოლიმპიადაში მონაწილეობა შეუძლია თითოეულ საგანში/საგნებში განსაზღვრული კონკრეტული ასაკობრივი ჯგუფის (X-XII კლასები) მოსწავლეს, თუმცა, სურვილის შემთხვევაში, საბაზო საფეხურის ნებისმიერ მოსწავლესაც.
რეგისტრაციის გასავლელად მოსწავლეს დასჭირდება მხოლოდ პირადი თერთმეტნიშნა ნომერი. ოლიმპიადაში მონაწილეობის მსურველებმა, რომლებსაც ესაჭიროებათ ცენტრის მხრიდან სპეციფიკური გარემოს/პირობების შექმნა, უნდა წარმოადგინონ შესაბამისი სამედიცინო ცნობა (ფორმა №100) ცენტრში 14 ნოემბრის 18:00 საათამდე. ოლიმპიადა სამ ტურად ტარდება. პირველ ტურს მონაწილეები ელექტრონულად გადიან.
ეროვნული სასწავლო ოლიმპიადის პირველ ტურზე რეგისტრირებულ მოსწავლეებს ცენტრი შესაძლებლობას აძლევს ონლაინ რეჟიმში გაიარონ საცდელი ტესტირება. აპლიკანტს საშუალება ექნება ყოველგვარი შეფასების გარეშე ივარჯიშოს და წინასწარ გაეცნოს იმ ელექტრონულ პროგრამას, რომლითაც ჩატარდება ტესტირება. პრეტესტში მონაწილეობა ნებაყოფლობითია.
დეტალური ინსტრუქცია გამოქვეყნდება ოლიმპიადის დაწყებამდე რამდენიმე დღით ადრე. 2024-2025 სასწავლო წლის ეროვნული სასწავლო ოლიმპიადა ჩატარდება შემდეგ საგნებში: ქართულ ენასა და ლიტერატურაში, ქართულ ენაში (არაქართულენოვანი სკოლების მოსწავლეებისათვის), მათემატიკაში, ისტორიაში, გეოგრაფიაში, ფიზიკაში, ქიმიაში, ბიოლოგიაში და უცხოურ ენაში.
სოფელი მუჟავა არის ერთ-ერთი ყველაზე ალომდებარე სოფელი აფხაზეთთან.
ამ ადგილიდან ორ კილომეტრში, შეგიძლიათ, აფხაზეთი იხილოთ…
სოფელ მიჟავაში არის ერთ-ერთი უნიკალური ხიდი – აკვედუკია. ჩვეულებრივ ხიდის ქვეშ მიედინება მდინარე, ხიდზე დადიან ადამიანები და მოძრაობს ტრანსპორტი. ეს ხიდი კი განსხვავებულია იმით, ხიდზე გადის მდინარე, ხიდის ქვეშ დადიან ადამიანები და მოძრაობს ტრანსპორტი…
გადმოწერე აპლიკაცია „შენი ექიმი“ – პირველი ქართული სამედიცინო პლატფორმა!
iPhone: https://apps.apple.com/fr/app/sheni/id6746877342?l=en-GB
Telegram არხი: https://t.me/SheniEkimi