სამშაბათი, ნოემბერი 25, 2025
- Advertisement -spot_img

რატომ არის პურის დედაზე გამომცხვარი პური ჯანმრთელობისთვის სასარგებლო?

0
რატომ არის პურის დედაზე გამომცხვარი პური ჯანმრთელობისთვის სასარგებლო?
#image_title

შოთის – „დედას პურის“ ისტორიული წარსული

რატომ არის პურის დედაზე გამომცხვარი პური ჯანმრთელობისთვის სასარგებლო?

არც თუ ისე ბევრმა იცის, რომ პურის სასარგებლო თვისებები ბუნებრივი საფუარის მოხმარებაზეა დამოკიდებული. იმისთვის, რომ პური ხელოვნური დანამატების გარეშე მომზადდეს, მას პურის დედაზე აცხობენ.

პურის დედაზე გამომცხვარი პური შეიცავს ადამიანის ორგანიზმისთვის აუცილებელ ნივთიერებებს. ესენია:

  • B ჯგუფის ვიტამინები, რაც აუმჯობესებს მეტაბოლიზმის პროცესს;
  • მცენარეული ცხიმები — ე.წ. იმუნიტეტის ვიტამინი;
  • მცენარეული ცილები — მთავარი საშენი მასალა ორგანიზმის უჯრედებისთვის;
  • უჯრედისი (იგ. მცენარეული ბოჭკო) — ორგანიზმს წმენდს ტოქსინებისგან და შლაკებისგან;
  • ნახშირწყლები — ენერგიის ძირითადი წყარო ორგანიზმისთვის;
  • მიკროელემენტები და მინერალები — კობალტი, სპილენძი, იოდი, რკინა, კალიუმი, მაგნი, კალციუმი.

კახური შოთი – ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი პური საქართველოში, რომელიც თავისი გემოთი და სურნელით გამოირჩევა. ამ პურს განსაკუთრებული ადგილი უკავია ქართულ კულტურაში და კახეთში მისი გამოცხობა დღესდღეობით ოჯახური რიტუალის ნაწილია. „დედას პური“, როგორც მას ხშირად უწოდებენ, პოპულარულია არა მხოლოდ დღესასწაულებზე, არამედ ყოველდღიურ ცხოვრებაშიც.

კახური შოთის ისტორია და ტრადიციები

ძველ წყაროებში პური ხშირად გამოიყენებოდა როგორც შესაწირავი, ხოლო კახეთში შემორჩენილია ხორბლის ზედაშეები, რომელთაგანაც სარიტუალო პურები მზადდებოდა. კახურ შოთს, რომელსაც ზოგჯერ „ხმალასაც“ უწოდებენ, განსაკუთრებული ფორმა აქვს – გრძელი, რკალისებური და თხელი პირით, წაწვეტებული ბოლოებით. იგი მიიჩნევა ერთ-ერთ უმნიშვნელოვანეს საკვებად, რომელიც საქართველოში ამჟამადაც პოპულარულია.

„დედას პური“ და მისი რიტუალური მნიშვნელობა

კახური შოთის რიტუალური მნიშვნელობა პირდაპირ უკავშირდება ოჯახურ ტრადიციებს და კულინარიულ ცერემონიებს. სიტყვა „დედას პური“ ალბათ ამ ტრადიციას უკავშირდება, რადგან თონეში პურს უმეტესად ქალები აცხობენ, და განსაკუთრებით ოჯახის უფროსი დედა, რომელიც საპურე ცომს ზელავს და ამას მასთან ერთად ლოცვასაც წარმოთქვამს.

კახური შოთის უპირატესობა და უნიკალური გემო

კახური შოთი განსაკუთრებით გამორჩეულია თავისი გემოთი და სურნელით. პურის გამოცხობა დღესასწაულების დროს ხდება და ერთგვარი სიმბოლოა ოჯახის ერთიანობისა და კულტურული მემკვიდრეობის შენარჩუნებისა. კახური პურის მრავალფეროვნება და მისი უნიკალური მომზადების მეთოდი მას დამატებით გაარჩევს სხვა პურებისგან.

კახური შოთის ფორმა და სიმბოლიზმი

შოთის გრძელი და რკალისებური ფორმა კახეთის რეგიონში არსებული ისტორიული და კულტურული მახასიათებლების სიმბოლოა. ხშირად ამ პურს ხმალს ადარებენ, რაც მისი ფორმის მსგავსებას უკავშირდება. „ხმალასაც“ ეძახიან კახურ შოთს, რაც კიდევ უფრო ამძაფრებს მის რიტუალურ მნიშვნელობას.

რიტუალური პურის მომზადება

კახეთში, როდესაც შოთს აცხობენ, ოჯახები ამ პროცესში არაერთ ტრადიციულ რიტუალის ნაწილს ასრულებენ. ცომი დიდ გობში ზელება, ხოლო ცეცხლში გამოცხობის წინ ოჯახი ილოცება, რათა ოჯახის კეთილდღეობა და ბედნიერება შეინარჩუნონ. სწორედ ეს რიტუალები ქმნის კახურ შოთს საოცრად მნიშვნელოვან და საყვარელ საკვებად.

კახური შოთი – ახალი სამყაროს სიმბოლო

შოთი, როგორც „დედას პური“, წარმოადგენს არა მხოლოდ საკვებს, არამედ ძველი ტრადიციებისა და თანამედროვეობის შეხამებას. მისი მომზადება და დეგუსტაცია დღესაც წარმოადგენს ამ ფასეულობების და კულტურული მემკვიდრეობის გადაცემის მნიშვნელოვან ნაწილს, რაც ხელს უწყობს ქართული კულტურისა და ტრადიციების შენარჩუნებას.

ცომის მომზადებისას გამოიყენება ბუნებრივი საფუარი, რომელიც წარმოქმნის რძემჟავა და ძმარმჟავა ბაქტერიებს. ლაბორატორიულად დადასტურებულია, რომ პურის დედაზე გამომცხვარი პური:

  • აძლიერებს იმუნიტეტს;
  • შეიცავს ვიტამინების და მინერალების დიდ რაოდენობას და უზრუნველყოფს ორგანიზმს საჭირო ენერგიით;
  • აუმჯობესებს მეხსიერებას, კონცენტრაციას და სასიკეთოდ მოქმედებს ნერვულ სისტემაზე;
  • უკეთესად მუშავდება ორგანიზმში, აწესრიგებს ნივთიერებათა ცვლას, აუმჯობესებს კუჭ-ნაწლავის სისტემის მუშაობას და ხელს უწყობს ყაბზობის განკურნებას.

#drpkhakadze #აქხარისხია

რომელი ხეები არ უნდა დარგოთ სახლთან ახლოს

0
რომელი ხეები არ უნდა დარგოთ სახლთან ახლოს
#image_title

რომელი ხეები არ უნდა დარგოთ სახლთან ახლოს

ძველი ხალხური თქმულება და სიმბოლიკა, რომელიც დაკავშირებულია მცენარეებისა და ხეების დარგვასთან, დღემდე აქტუალურია და თანამედროვე ცხოვრებაში ხშირად ითვალისწინებენ. ეს ნიშნები ასახავს იმ რწმენას, რომ გარკვეული ხეები და მცენარეები სერიოზულ გავლენას ახდენენ ადამიანის ცხოვრებაზე, როგორც პოზიტიურად, ისე უარყოფითად. ამ სტატიაში გთავაზობთ იმ ხეებს, რომელთა დარგვა არ არის რეკომენდებული თქვენს საცხოვრებელ სახლთან ახლოს.

მუხა – ოჯახური კეთილდღეობისათვის?

მუხა ხშირად დაკავშირებულია ჯანსაღ, ძლიერ და გამძლე ადამიანებთან. თუმცა, არსებობს ძველი მინიშნებები, რომლის მიხედვითაც, მუხის დარგვა სახლთან ახლოს შეიძლება ოჯახური ბედნიერების და ოჯახის მეთაურის სიკვდილის შემცირებასთან იყოს დაკავშირებული. ეს ნიშანი განსაკუთრებით მაშინ არის აქტუალურია, თუ სახლში მცხოვრები პირები ჯანმრთელობის მხრივ სუსტი არიან. ამის გამო, მუხის დარგვა, როგორც სულიერი სიმბოლო, მხოლოდ ძლიერი და ჯანმრთელი ადამიანებისთვის არის რეკომენდებული.

არყის ხე – ძალისხმევა ბოროტ ძალებთან

თუ თქვენ ეძებთ ხეს, რომელიც თქვენს სახლს დასაცავად გაამაგრებს, არყის ხე შეიძლება იყოს შესანიშნავი არჩევანი. ეს ხე ძლიერი დამცავია და ბოროტი ძალებისგან იცავს, მაგრამ მასთან დაკავშირებული მინიშნებები ასევე მიუთითებენ, რომ იგი უნდა დარგოთ სახლიდან მოშორებით. არყის ხე თავისი დამცავი ძალის გამოჩენას მხოლოდ მაშინ შეძლებს, თუ სწორად და შესაბამის ადგილას იქნება დარგული. საუკეთესო გადაწყვეტილება იქნება, თუ დარგავთ მას ღობის ქვეშ, სადაც მის გვერდით სკამზეც შეგიძლიათ დაასვენოთ.

ტირიფი – უსიამოვნება და დაბადების დღეები

ტირიფი, ერთი შეხედვით, შეიძლება მოგეჩვენოთ ჩვეულებრივი ხე, თუმცა ძველი ხალხური ნიშნები გვირჩევენ, რომ არ უნდა დარგოთ იგი თქვენს სახლთან ახლოს, განსაკუთრებით მაშინ, თუ გყავთ ახალდაბადებული ბავშვები. ამ ხესთან დაკავშირებული ნიშანი არის, რომ მას სახლთან დარგვისას, ოჯახში ბევრი უსიამოვნება და სტრესი მოგივათ. ამიტომ, ეს ხე არ არის რეკომენდებული ბავშვების დაბადების აღსანიშნავად.

ვერხვი – უარყოფითი ენერგიისგან დაცვა

ვერხვი ერთ-ერთი ყველაზე ცნობილია იმ ხეებს შორის, რომელიც უარყოფითი ენერგიისგან იცავს ჩვენს სახლს. თუმცა, მიუხედავად ამისა, მისი დარგვა სახლთან ახლოს შეიძლება არ იყოს საუკეთესო ვარიანტი. მისი ფესვები იმდენად ძლიერი და გაძლიერებულია, რომ სახლის კედლებს და საფუძვლებს შეიძლება ზიანი მიაყენოს. ამიტომ, თუ გეგმავთ ვერხვის დარგვას, სჯობს, რომ იგი სახლიდან გარკვეული მანძილითს დაშორებით მოათავსოთ.

ფიჭვი – მოსავლის ანადგურების რისკი

ფიჭვი საკმაოდ ძლიერი მცენარეა, რომელსაც შეუძლია თქვენი მოსავალი და მცენარეები გაანადგუროს. ეს არ არის მხოლოდ მაგიური მიზეზებით, არამედ მისი განსაკუთრებული თვისებებით. ფიჭვს შეუძლია შეაფერხოს სხვა მცენარეების ზრდა და მათი გამძლეობა. თუმცა, თუ სწორად და მათთვის განკუთვნილ ადგილას დარგავთ, ფიჭვი არ მოიტანს ცუდ შედეგებს.

დასკვნა

ხეების დარგვა საცხოვრებელ სახლთან ახლოს დაკავშირებულია არა მხოლოდ პრაქტიკულ, არამედ სულიერ და ხალხურ ნიშნებზეც. მუხა, არყი, ტირიფი, ვერხვი და ფიჭვი – ყველა მათგანს აქვს განსაკუთრებული გავლენა, რომელიც უნდა გაითვალისწინოთ, სანამ მათ დარგვას გადაწყვეტთ. სასწაულო ნიშნები, ბუნებრივი სიმბოლიკა და მცენარეთა სიღრმეში ცოდნა თქვენთვის ძალიან მნიშვნელოვანია, რათა თქვენი სახლი დაცული და ბედნიერი იყოს.

#drpkhakadze #აქხარისხია

2025 წლის პირველი იანვრიდან თბილისში პიკის საათებში მოძრაობის შეზღუდვა დისტრიბუციის მანქანებსაც შეეხება

0
2025 წლის პირველი იანვრიდან თბილისში პიკის საათებში მოძრაობის შეზღუდვა დისტრიბუციის მანქანებსაც შეეხება
#image_title

დედაქალაქის მერის, კახა კალაძის განცხადებით, მომავალი წლის ბიუჯეტი, რომელიც საკრებულომ უკვე დაამტკიცა, უპრეცედენტოდ გაზრდილია.

როგორც მან თბილისის მუნიციპალიტეტის მთავრობის სხდომაზე აღნიშნა, ბიუჯეტის მოცულობა 2 მილიარდ 455 მლნ ლარს შეადგენს.

“გუშინ, საკრებულოში გვქონდა შეკრება, სადაც თბილისის მოსახლეობას ჩავაბარეთ ანგარიში, თუ რა გაკეთდა 2024 წელს, რა პროექტები განვახორციელეთ. ეს წელი შთამბეჭდავი იყო, ბევრი მნიშვნელოვანი პროექტი გავაკეთეთ. ვხედავთ და ვაცნობიერებთ იმ გამოწვევებს, რაც ჯერ კიდევ რჩება ქალაქში და მაქსიმალურად ვცდილობთ, შესაბამისად ვუპასუხოთ მათ. მზად ვართ, ღირსეულად ვემსახუროთ თბილისს და ყველა პრობლემა ეტაპობრივად დავძლიოთ. მინდა, საკრებულოს თითოეულ წევრს თანამშრომლობისთვის მადლობა გადავუხადო. გუშინ დამტკიცდა დედაქალაქის 2025 წლის ბიუჯეტი, რომლის მოცულობა 2 მილიარდ 455 მლნ ლარია. 2017 წელს, როდესაც დედაქალაქის მოსახლეობის უმრავლესობამ მერად ამირჩია, 2018 წლის ბიუჯეტი, დაახლოებით, 800 მილიონ ლარზე მეტი იყო. 2025 წლის ბიუჯეტიც მიმართულია პრიორიტეტული საკითხების გადაჭრაზე, რაც ქალაქს კიდევ უფრო განავითარებს, დაამშვენებს და კომფორტულს გახდის. მომავალ წელსაც განსაკუთრებული ყურადღება ინფრასტრუქტურულ პროექტებს, ჯანდაცვისა და სოციალურ პროგრამებს დაეთმობა”, – აღნიშნა თბილისის მერმა.

კახა კალაძემ მხარდაჭერისთვის მადლობა გადაუხადა პრემიერ-მინისტრ ირაკლი კობახიძეს, ცენტრალურ ხელისუფლებასა და ფინანსთა სამინისტროს.

“მინდა, კიდევ ერთხელ გავუსვა ხაზი ცენტრალური ხელისუფლების მხარდაჭერას, რაც გვაძლევდა და გვაძლევს საშუალებას, ყოველწლიურად მეტი გაკეთდეს ამ ქალაქის თითოეული მცხოვრებისთვის. მადლობას ვუხდი ამ მხარდაჭერისთვის საქართველოს პრემიერ-მინისტრ ირაკლი კობახიძეს, მთავრობას, ფინანსთა სამინისტროს. 2025 წელი იქნება კიდევ უფრო მეტი მწვანე სივრცის შექმნის, მეტი მნიშვნელოვანი ინფრასტრუქტურული პროექტების განხორციელების, მეტად კეთილმოწყობილი სივრცეებისა და ყველა იმ ადამიანის თანადგომის წელი, რომელსაც განსაკუთრებით დასჭირდება მუნიციპალიტეტის მხარდაჭერა.

მინდა, წარმატება ვუსურვო ჩვენს ქალაქს, თბილისის მთავრობას და მუნიციპალიტეტის თითოეულ თანამშრომელს ამ საქმიანობაში. შეიძლება ყოველდღიურად მე უფრო მეტად ვჩანვარ საზოგადოებაში, მაგრამ ჩემს უკან 32 000-მდე ადამიანი დგას, ვინც დედაქალაქს და მის მცხოვრებლებს ერთგულად ემსახურება”, – განაცხადა კახა კალაძემ.

#drpkhakadze #აქხარისხია

მიუსაფარი ცხოველების პოპულაციის მართვის ცენტრი აშენდა, რომელიც დედაქალაქს 24 საათის განმავლობაში მოემსახურება

0
#image_title

ცხოველთა მუნიციპალური თავშესაფრის ტერიტორიაზე ახალი, თანამედროვე სტანდარტების შესაბამისი, მიუსაფარი ცხოველების პოპულაციის მართვის ცენტრი აშენდა.

როგორც თბილისის მერმა კახა კალაძემ დღეს დედაქალაქის მთავრობის სხდომაზე განაცხადა, ცენტრი უკვე მზადაა, დედაქალაქს 24 საათის განმავლობაში მოემსახუროს.

“როგორც იცით, აღნიშნული მიმართულება დედაქალაქისთვის სერიოზული გამოწვევაა, ამიტომ ჩვენ მიზნად დავისახეთ ამ პრობლემის მოგვარება და ვდგამთ შესაბამის ნაბიჯებს თანამედროვედ, ცივილურად. აღნიშნული პროექტი საშუალებას მოგვცემს, უფრო მეტი ცხოველი გადავიყვანოთ თავშესაფარში სტერილიზაცია-კასტრაციის მიზნით, რაც, როგორც მოგეხსენებათ, მსოფლიოში აპრობირებული ერთადერთი ყველაზე ეფექტური და ჰუმანური მეთოდია ქუჩის ბინადარი ცხოველების რაოდენობის შესამცირებლად”, – განაცხადა კახა კალაძემ.

მისივე თქმით, პროექტის ფარგლებში მოეწყო და სრულად აღიჭურვა ინდივიდუალური ვოლიერები, ლაბორატორია, საოპერაციო ბლოკი, პოსტოპერაციული სივრცე და სხვა საჭირო ინფრასტრუქტურა.

ამასთან, როგორც დედაქალაქის მერმა აღნიშნა, ახალი ცენტრი იზოლირებულია არსებული თავშესაფრის შენობისგან და იქ ცხოველების გადაყვანა მხოლოდ სტერილიზაცია-კასტრაციის მიზნით მოხდება, რაც დაავადებების მართვის ეფექტურობის თვალსაზრისით ძალიან მნიშვნელოვანია.

საახალწლო ტრადიციები: როგორ აღნიშნავენ დღესასწაულს მსოფლიოს სხვადასხვა ქვეყანაში

0
საახალწლო ტრადიციები: როგორ აღნიშნავენ დღესასწაულს მსოფლიოს სხვადასხვა ქვეყანაში
#image_title

მართალია, ახალი წლის შემობრძანებას მთელი მსოფლიო ოპტიმიზმითა და ამაღლებული განწყობით ხვდება, მაგრამ ყველა ქვეყანას დღესასწაულის აღნიშვნის საკუთარი, ხშირად მეტად უჩვეულო ტრადიცია აქვს.

“ძველმანების წვიმა” იტალიაში და “ქაღალდის თოვლი” არგენტინაში

რა თქმა უნდა, ყველას კარგად ახსოვს ძველი ნივთებისგან, მათ შორის დაზიანებული და უვარგისი ავეჯისგან სახლის გაწმენდის ტრადიცია, რომელთაც იტალიელები პირდაპირ ფანჯრებიდან ყრიდნენ, თუმცა უცნაურ ჩვეულებაზე ტემპერამენტულ აპენინელებს უარის თქმა მოუხდათ, რადგან თანამედროვე ეპოქაში პრაქტიკულობა უფრო აქტუალური აღმოჩნდა, ვიდრე ტრადიციების ერთგულება, ამიტომ დღეს იტალიელები მხოლოდ წვრილმანებს იმეტებენ გადასაგდებად. იტალიურ ტრადიციად ითვლება წითელი ფერის სამოსში ახალი წლის შეხვედრაც, რომელსაც ქალბატონებთან ერთად მამაკაცებიც სიამოვნებით ირგებენ, რადგან სწორედ ჯადოსნური წითელი განასახიერებს წარმატებასა და იღბალს. იტალიური პროვინციების ბინადრები კი, რომლებიც 1–ელ იანვარს წყაროზე მიდიან გამდინარე წყლის ასაღებად, დიდ გამართლებად თვლიან გზად მოხუც მამაკაცთან შეხვედრას, მაშინ როცა, გულგახეთქილი გაურბიან ქალებსა და ბავშვებს, ვისთან შეხვედრას ავის მომასწავებელ ნიშნად მიიჩნევენ.

ძველისგან გათავისუფლების ანალოგიურ მეთოდს მიმართავენ არგენტინელებიც, თუმცა ევროპელებისგან განსხვავებით, სამხრეთ ამერიკელები ახალი წლის ღამეს ძველ კალენდრებს, ქვითრებს, სხვა უსარგებლო დოკუმენტებს აგროვებენ და ნაკუწებად დახეულს ყრიან ფანჯრებიდან.

ქონდრისკაცი შვედეთში და დამტვრეული ჭურჭელი დანიაში

სხვა ქვეყნებისგან განსხვავებით შვედეთში საჩუქრებს ბავშვებს არა სანტა-კლაუსი, არამედ თეთრწვერა ქონდრისკაცი “იულ ტომტენი” ჩუქნის ტროლებთან და ელფებთან ერთად. ამასთანავე, შვედები, რომელთაც ძალიან უყვართ მისტიკური რიტუალები, ახალი წლის ღამეს ჯერ მეზობლის კარზე ამტვრევენ თეფშებს, მერე ყურადღებით აკვირდებიან, რადგან რაც უფრო წვრილად დაიმსხვრევა თეფში, მით უფრო ბედნიერი იქნება ახალი წელი.

ჭურჭლის მეზობლის კარზე “მილეწვის” ტრადიცია აქვთ დანიელებსაც, რომლებიც ნამსხვრევების რაოდენობით ვარაუდობენ რამდენ ახალ მეგობარს შეიძენენ დამდეგ წელს. მართალია, ადრე სკანდინავიელები მთელი გამეტებით ამტვრევდნენ თეფშებს, მაგრამ ტრავმისა და ზარალის თავიდან ასაცილებლად, ტრადიცია ოდნავ შეცვალეს და დღეს მხოლოდ  წინასწარ დამტვრეული ჭურჭლის ნამსხვრევებს ყრიან მეზობლის კართან.

“გაფერადებული” ტრიუმფალური თაღი საფრანგეთში და ტაიმს-სკვერი ამერიკაში

ტრიუმფალური თაღის საზეიმო ფერებში განათების შემდეგ, რომელიც ფრანგებს ახალი წლის დადგომას აუწყებს, ოჯახის წევრები სადღესასწაულო ვახშამზე იკრიბებიან და პირველ რიგში “ახალი წლის ღამის მეფეს” ირჩევენ, რომელიც ოჯახის ის პატარა წევრი ხდება, ვინც პირველი იპოვის სადღესასწაულოდ გამომცხვარ ღვეზელში ლობიოს მარცვალს, მერე კი,  ყველა ერთად ათვალიერებს ფრანგი თოვლის ბაბუს “პერ ნოელის” საჩუქრებს.

შეერთებულ შტატებში დღესასწაულის ცენტრად ნიუ-იორკი ითვლება, რადგან სწორედ Times Square-ს საათი აუწყებს ამერიკელებს ახალი წლის დადგომას, რომელსაც მძღოლები ავტომობილის სიგნალებით პასუხობენ, მოედანზე შეკრებილი ნიუ-იორკელები კი, დღესასწაულს ულოცავენ ერთმანეთს, რადგან საჩუქრებს ამერიკელები ტრადიციულად საშობაოდ ცვლიან, როცა მეგობრებთან და ოჯახის წევრებთან ერთად ილხენენ სადღესასწაულო ვახშამზე. სხვათა შორის, 1895 წელს სწორედ ამერიკაში, თეთრი სახლის ეზო განათდა პირველად ელექტრო გირლანდით, რომელიც მოგვიანებით მთელ მსოფლიოში გავრცელდა.

ფინური ახალი წელი საუნაში, ოსპის წვნიანი ჩილეში და ყურძნის მარცვლები ესპანეთში

ფინელები, რომელთაც საუნებით გაითქვეს სახელი, ახალ წელსაც დედიშობილა ხვდებიან საკუთარ აბანოში, რადგან სჯერათ, რომ სწორედ იქ ბინადრობენ ოჯახის მფარველი კეთილი ელფები, ვისთან ერთადაც დღესასწაულს აღნიშნავენ. მანამდე კი, საგვარეულო საფლავებზე გადიან და ახალი წლის დადგომას პირველ რიგში გარდაცვლილ ნათესავებს ულოცავენ.

31 დეკემბერს წინაპრების საფლავზე გასვლის ტრადიცია აქვთ ჩილელებსაც. მეტიც, პატარა ქალაქების ბინადრები სიმღერითა და შეძახილებით აწყობენ კოლექტიურ მსვლელობას სასაფლაოზე ქალაქის მერის ხელმძღვანელობით, მერე კი, გულდასმით ალაგებენ სახლს რათა წლის მანძილზე დაგროვილი ნეგატიური ენერგიისგან გაწმინდონ და ადგილი გაუთავისუფლონ კეთილ ძალებს. საახალწლო ტრადიციად ითვლება 12 კოვზი ოსპის წვნიანის მირთმევაც 12 საათამდე, რასაც ჩილელების რწმენით წარმატება და ბედნიერება მოაქვს.

ესპანეთში კი, სადაც წარმოუდგენელია ახალი წლის დღესასწაული ღვინისა და ყურძნის გარეშე, სწორედ ყურძნის 12 მარცვალს მიირთმევენ საათის 12 დარტყმამდე, რადგან სჯერათ, რომ მხოლოდ ასე დაიბედებენ იღბალსა და წარმატებას ახალ წელს.

ხის მორი ალბანეთში და ხანდაზმულთა დღესასწაული ვიეტნამში

საუკუნეების წინ ევროპის ქვეყნებში შობის ღამეს ბუხარში ცეცხლის დანთების ტრადიცია არსებობდა. ძველი ევროპელები რამდენიმე დღე აგიზგიზებდნენ სპეციალურად შერჩეულ ხის მორს, რომელსაც ხვავისა და ბარაქის მოსაზიდად ღვინოს, თაფლს ასხამდნენ და მარცვლეულს აყრიდნენ, დამწვარი მორის ფერფლს კი, ჯადოსნურ თვისებებს მიაწერდნენ, მთელი წელი ინახავდნენ და საკვებში, სასმელში ურევდნენ, რადგან თვლიდნენ, რომ სწორედ ის იცავდა ავადმყოფობისა და უსიამოვნებებისგან. მართალია, მომქანცველ და შრომატევად ტრადიციაზე ევროპელებმა დიდი ხნის წინ თქვეს უარი, მაგრამ ალბანელებმა შეინარჩუნეს, ბევრად გაამარტივეს და ახლა ხის მორს მხოლოდ ახალი წლის ღამეს წვავენ ისევ ღვინითა და თაფლით, თუმცა ფერფლის შენახვის გარეშე.

ვიეტნამელები, რომლებიც ყოველთვის განსაკუთრებულ პატივისცემასა და მოწიწებას გამოხატავენ ხანდაზმულების მიმართ, გამართლებად და დიდ ბედნიერებად მიიჩნევენ, თუ სადღესასწაულო ვახშამს 70 წელს გადაცილებული ოჯახის წევრი გაუძღვება, რადგან ითვლება, რომ სწორედ მისი სიბრძნე გადაეცემა ახალ წელს ოჯახის ახალგაზრდა წევრებს.

ფითრის გვირგვინი ინგლისში და დანაყრებული სტუმრები ირლანდიაში

ინგლისის ქალაქებში ახალი წელი ტრადიციული საკარნავალო მსვლელობით აღინიშნება ზღაპრული გმირების მონაწილეობით. სახლებსა და ქუჩებს ინგლისელები ფითრის გვირგვინით აფორმებენ, რომელიც “პარაზიტული თვისებების” მიუხედავად, მაინც ნაყოფიერების და ბედნიერების სიმბოლოდ ითვლება, სადღესასწაულო პუდინგში ჩამალული მონეტის ან ბეჭდის პოვნა კი, იღბალს ან საბედოს გადაყრას ნიშნავს. სხვათა შორის, საახალწლო პუდინგს მთელი ოჯახი ერთად აცხობს და ყველა სათითაოდ ურევს ცომის მასას საათის მიმართულებით, რადგან ითვლება, რომ ამ დროს ჩაფიქრებული სურვილი აუცილებლად ასრულდება.

ირლანდიელები ახალი წლის ღამეს სახლის მთავარ კარს აღებენ და ნაცნობებთან ერთად უცნობებსაც მთელი გულით ეპატიჟებიან სადღესასწაულო ვახშამზე, რომელსაც უხვად უმასპინძლდებიან მრავალფეროვანი კერძებით, რადგან რაც უფრო დანაყრებული დატოვებს სტუმარი სახლს, მით უფრო უხვი და ბარაქიანი იქნება წელი ოჯახისთვის.

შოტლანდიური “ჰოგმანი” და უელსური “ჰენ გალანი”

შოტლანდიელები, რომელთაც გაერთიანებული სამეფოს სხვა ქვეყნებისგან განსხვავებული ყოფა და ტრადიციები აქვთ, ახალ წელს ანუ “ჰოგმანისაც” საკუთარი ადათით 31 ოქტომბრის ღამეს აღნიშნავენ, როცა კუპრით სავსე კასრებს უკიდებენ ცეცხლს და ქალაქის ქუჩებში დააგორებენ, რაც ძველი უსიამოვნებების დაწვასა და ახალი სიკეთისთვის გზის გაწმენდას სიმბოლიზირებს. ცეცხლი კელტებისთვის განწმენდისა და განახლების რიტუალის მთავარი შემადგენელია, ამიტომ ახლობლებსაც ანთებული ჩირაღდნებითა და დამწვარი კასრის ნახშირით სტუმრობენ, რომელიც იღბლისა და წარმატების სიმბოლოდ ითვლება. ქართველების მსგავსად, შოტლანდიელებიც ყოველთვის მოუთმენლად ელიან მეკვლეს, რომელსაც ბედნიერება და კეთილდღეობა შეაქვს მასპინძელ ოჯახში. სხვათა შორის, საუკეთესო მეკვლედ შოტლანდიელები 30-40 წლის შავგვრემან მამაკაცს თვლიან ხშირი თმითა და წვერით.

გრიგორიანული კალენდრის მიუხედავად, რომლითაც თითქმის მთელი მსოფლიო, მათ შორის ბრიტანეთიც სარგებლობს, პემბრუკშირის საგრაფო უელსში და ვალიელ ფერმერთა მცირე დასახლება გუეინის ხეობაში, მაინც იულიუსის კალენდარს ანიჭებს უპირატესობას და ახალ წელსაც, რომელსაც “ჰენ გალანი” ჰქვია, შუასაუკუნეების ტრადიციით 13 იანვარს აღნიშნავს, როცა ბავშვები უძველეს ვალიურ სიმღერებს მღერიან და მეზობლებთან სტუმრობით აგროვებენ ტკბილეულს.

“ნახტომი” ახალ წელიწადში გერმანულად და ხმაურიანი ახალი წელი უნგრეთში

ხალისიანი ტრადიცია აქვთ გერმანელებს, რომლებიც ახალი წლის ღამეს სკამზე ან მაგიდაზე ძვრებიან, ზუსტად 12 საათზე კი, სიმაღლიდან პირდაპირ ახალ წელიწადში “ხტებიან”. სხვათა შორის, შუასაუკუნეებში სწორედ გერმანელებმა ჩაუყარეს საფუძველი ნაძვის ხის სადღესასწაულოდ მორთვის ტრადიციას, თოვლის ბაბუას კი, რომელსაც სანქტ–ნიკოლაუსი ჰქვია, ირმებშებმული მარხილის ნაცვლად სახედარი გამოუყვეს ტრანსპორტად, ამიტომ  საჩუქრის წინდაში ბავშვები აუცილებლად ტოვებენ თივას, რომლითაც ვირუკებს უმასპინძლდებიან.

ახალი წლის ღამეს ქუჩებში გამოფენილი უნგრულები კი, განსაკუთრებული ხმაურითა და ჟივილ-ხივილით ხვდებიან დღესასწაულს, რადგან თვლიან, რომ სწორედ ასე აფრთხობენ ბოროტ სულებს, რომელთაც ყველაზე მეტად სტვირისა და სასტვენის ხმა აშინებთ.

ახალი წელი ახალი სახელით მიკრონეზიაში და ჩემოდნით სახლის გარშემო ეკვადორში

ორიგინალური ტრადიცია აქვთ მიკრონეზიის კუნძულების ბინადრებს, რომლებიც ყოველ ახალ წელს ახალი სახელით ხვდებიან. 1-ელ იანვარს მიკრონეზიელები ჯერ მეგობრებსა და ნათესავებს ეუბნებიან ჩუმად არჩეულ სახელს, მერე კი მთელი ხმით ყვირიან, ხმაურობენ და გამეტებით ურტყამენ დაფდაფებს, რათა ავმა სულებმა არ გაიგონ მათი სახელები. ორიგინალურობის მიუხედავად უჩვეულო ტრადიციას თავისი ნაკლიც აღმოაჩნდა, რადგან რამდენიმე წლის წინ, ერთ-ერთი კუნძულის ბინადრები მთელი წელი ატარებდნენ ერთსა და იმავე – მაიკლ ჯექსონის სახელს.

საკუთარი ტრადიცია აქვთ მოგზაურობის მოყვარულ ეკვადორელებსაც, რომლებიც ახალი წლის ღამეს ჩემოდნით ხელში აწყობენ მარათონს საკუთარი სახლის გარშემო, რადგან  მთელი წლის მანძილზე საინტერესო, სიახლეებითა და შთაბეჭდილებებით სავსე ვოიაჟების დასაბევებლად, ეკვადორული ტრადიციის თანახმად აუცილებელია სახლის თორმეტჯერ შემორბენა სანამ საათი თორმეტს ჩამოჰკრავს.
“ლოდისოდენა” ბედნიერება ბერძნულად და ასანთით სტუმრობა ჰოლანდიურად

ბერძნებს ახალი წლის ღამეს მეგობრების და ნათესავების სტუმრობის ტრადიცია აქვთ. რა თქმა უნდა, წვეულებაზე ხელცარიელი მისვლა ცუდ ტონად ითვლება, ამიტომ გზად მასიურ ქვებს აგროვებენ, რომელთაც მასპინძლის კართან ტოვებენ და ოჯახის ყველა წევრს “ლოდისოდენა” ბედნიერებას უსურვებენ. იმ შემთხვევაში, თუ დიდი ქვის პოვნა შეუძლებელი აღმოჩნდა, კენჭიც გამოდგება, თუმცა ბედნიერების ნაცვლად დამდეგ წელს მასპინძელს მხოლოდ “კენჭის სიმძიმის” უსიამოვნებებს უსურვებენ. სხვათა შორის,  31 დეკემბერს ბერძნები ახალ წელთან ერთად წმინდა ვასილის დღესაც აღნიშნავენ, ამიტომ სადღესასწაულოდ სპეციალურ ღვეზელს – ვასილოპიტას აცხობენ თხილით, კენკრითა და ცომში დამალული მონეტით, რომლის მპოვნელს აუცილებლად გაუმართლებს ახალ წელს.

ჰოლანდიელებს კი, რომლებიც ახალი წელს ნათესავების წრეში აღნიშნავენ, ახლობლებს აუცილებლად ასანთით “შეიარაღებული” სტუმრობენ, რომელსაც მოგვიანებით კოლექტიურად ანთებენ და აკვირდებიან, რადგან ვისი ჩხირიც ყველაზე სწრაფად დაიწვება, დამდეგი წელიც მისთვის იქნება ყველაზე იღბლიანი.

ცოდვისგან განწმენდა კუბურად და საახალწლო კოცონი ეთიოპიაში

კუბელები წლის ბოლო დღეს იმდენი წყლით ავსებენ ჭურჭელს, რამდენი ცოდვაც მათივე აღიარებით წლის მანძილზე ჩაიდინეს და ახალი წლის დადგმისთანავე ასხამენ ეზოში, რადგან სჯერათ, რომ სწორედ ასე თავისუფლდებიან ცოდვებისა და ცდუნებებისგან. სხვათა შორის, კუბაში ახალი წლის შემოსვლა 12-ის ნაცვლად საათის 11 ჩამოკვრით აღინიშნება. უჩვეულო ტრადიცია კუბელებმა დიდი ხნის წინ დაამკვიდრეს, როცა ჩათვალეს, რომ დღესასწაულის ღამეს დასვენება იყო საჭირო დამდეგი წელს ნაკლები სამუშაოს, მეტი არდადეგების დასაბევებლად და საკუთარ თავთან ერთად საათსაც მისცეს დღესასწაულზე “ამოსუნთქვის” საშუალება.

ეთიოპიაში ახალი წელი ანუ “ენკუტატაში” წვიმების სეზონის დასასრულს – 11 სექტემბერს ემთხვევა, რომელსაც ადგილობრივები ევკალიპტისა და ნაძვის ტოტებით კოცონის დანთებით აღნიშნავენ. საახალწლო ცეცხლი ინთება დედაქალაქში – ადის–აბების მთავარ მოედანზეც, სადაც ეთიოპიელები დიდხანს ელიან თუ რომელ მხარეს ჩამოიშლება ალმოდებული კოცონი, რადგან მათი რწმენით სწორედ ის მხარე იქნება განსაკუთრებით მოსავლიანი. დღესასწაულის დღეებში ეროვნულ სამოსში გამოწყობილი ეთიოპიელები უფროსი თაობის ნათესავებს სტუმრობენ, ბავშვები კი, ყვავილების თაიგულების სანაცვლოდ მეზობლებისგან აგროვებენ ტკბილეულს და ხურდა ფულს.

ავი სულების განდევნა ფილიპინურად და ზარების რეკვა იაპონიაში

ფილიპინელებისთვის წარმატების და კეთილდღეობის სიმბოლოდ მომრგვალებული ფორმა და მოხაზულობა ითვლება, ამიტომ ქალბატონები მეტწილად კოპლებით დაწინწკლული ახალი კაბით ხვდებიან ახალ წელს და მონეტებით ივსებენ ჯიბეებს, სადღესასწაულო ტრაპეზს კი, იდეალურად მომრგვალებული ხილით აფორმებენ ამასთანავე, ახალი წლის ღამეს ფილიპინელები მთელ სახლში სინათლეს ანთებენ, ყველა კარსა და ფანჯარას აღებენ, რადგან სწორედ კაშკაშა შუქით აფრთხობენ ბოროტ სულებს, რომლებიც ფანჯრებიდან გარბიან.

იაპონიაში გავრცელებული ორი ძირითადი რელიგიის – სინტოიზმისა და ბუდიზმის მიუხედავად ახალ წელს ადგილობრივები მაინც გრიგორიანული კალენდრით აღნიშნავენ. “სადღესასწაულო მარათონი” 25 დეკემბერს იწყება სამონასტრო ზარების რეკვით და მთელი თვე გრძელდება, 31 დეკემბერს კი, ზარები აუცილებლად 108-ჯერ რეკავენ, რათა არავის გამორჩეს ახალი წელიწადის შემობრძანება. ევროპული გირლანდებისგან განსხვავებით, იაპონელები საკუთარ სახლებს ტირიფის ტოტებითა და ბამბუკის ნიჩბებით რთავენ, რადგან ტირიფი სიყვარულს, ბარაქასა და კეთილდღეობას განასახიერებს, ბამბუკის ნიჩბები კი, ახალი წლის ღამეს ბედნიერების “მოსახვეტად” სჭირდებათ. სადღესასწაულო ნუგბარს შორის განსაკუთრებული პოპულარობით მცირე ზომის საშობაო და საახალწლო ტორტები სარგებლობენ, რომლებიც უხვადაა დეკორირებული სხვადასხვა ფერისა და არომატის კრემით.

განახლების დღესასწაული ჩინეთში და ბარაქის სიმბოლო ავსტრალიაში

ჩინეთში ახალ წელი, რომელიც გაზაფხულისა და განახლების დღესასწაულად ითვლება,  თებერვლის თვეში აღინიშნება. მნიშვნელოვანი დღისთვის მზადებას ჩინელები რამდენიმე კვირით ადრე იწყებენ, უსარგებლო ნივთებს ყრიან და სადღესასწაულო, მეტწილად წითელი ფერის სამშვენისებით აფორმებენ გულდასმით დალაგებულ სახლებს.

ხმაურით, ზარების რეკვითა და ფეიერვერკებით ხვდებიან ახალ წელს ავსტრალიელებიც, რომლებიც ჩინელების მსგავსად მონდომებით აწესრიგებენ და ალამაზებენ სახლებს, დეკორაციის მთავარ ატრიბუტად კი, მარადმწვანე მცენარის გვირგვინს იყენებენ, რომელსაც სახლის კარზე ჰკიდებენ მარადიული ხვავისა და ბარაქის მოსაზიდად.

“გაწუწული” ახალი წელი ტაილანდში და “ჭრელი ფესტივალი” ინდოეთში

ტაილანდელები, რომლებიც არასდროს ამბობენ უარს გართობაზე, ახალ წელსაც სამჯერ – ჯერ დასავლურ, მერე ჩინურ ყაიდაზე ზეიმობენ, 13 აპრილს კი, საკუთარ დღესასწაულს – “სონგკარს” აღნიშნავენ მეტად უჩვეულო ტრადიციით. ერთიანად ქუჩაში გამოფენილი ტაილანდელები უცნობებსაც და ნაცნობსაც ბედნიერებას, სიკეთეს უსურვებენ, მერე კი, მთელი გულით ასხამენ წყალს და თხუპნიან თიხით, რადგან ითვლება, რომ რაც უფრო სწრაფად “გაილუმპება” ადამიანი, მით უფრო ბედნიერი იქნება ახალ წელს.

ტაილანდელების მსგავსად, წელიწადში რამდენჯერმე ზეიმობენ ახალ წელს ინდოელებიც, რომლებიც ტრადიციულ დღესასწაულს დეკემბრის ბოლოს, მარტის თვეში კი, საკუთარ ახალ წელს – “გუდი-პადვას” აღნიშნავენ, რომელსაც კაშკაშა ფერების წყალობით ხშირად “ჭრელ ფესტივალსაც” უწოდებენ.

თელავის ისტორია

0
#image_title

თელავის ისტორია

წყარო-უძველესი ჩანაწერებიდან

იანვარში უქმე დღეები განისაზღვრა – მთავრობის დადგენილება

0
იანვარში უქმე დღეები განისაზღვრა – მთავრობის დადგენილება
#image_title

საქართველოს მთავრობის დადგენილებით, 3, 6, 8, 9 და 10 იანვარი უქმე დღეებად გამოცხადდა. დადგენილება უკვე გამოქვეყნდა საკანონმდებლო მაცნეზე.

შესაბამის დადგენილებას საქართველოს პრემიერ-მინისტრმა, ირაკლი კობახიძემ ხელი უკვე მოაწერა.

როგორც დადგენილებაშია აღნიშნული, ადმინისტრაციული ორგანო განსაზღვრავს მის დაქვემდებარებაში მყოფ/მის სისტემაში შემავალ სამსახურებს/მოსამსახურეებს, რომელთა მიმართაც არ გავრცელდება ეს დადგენილება, თუ მათი ფუნქციების შესრულება სახელმწიფო ხელისუფლების განხორციელებისა და საზოგადოების ნორმალური ფუნქციონირებისთვის წარმოადგენს გადაუდებელ აუცილებლობას.

დადგენილება არ ვრცელდება საქართველოს ეროვნული ბანკის ზედამხედველობას დაქვემდებარებული პირების წინაშე შესასრულებელ ფინანსურ ვალდებულებებზე.

ამასთან, დადგენილება არ ვრცელდება „სახელმწიფო შესყიდვების შესახებ“ საქართველოს კანონით გათვალისწინებულ სახელმწიფო შესყიდვებთან დაკავშირებულ საქმიანობაზე.

25 დეკემბერი საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქის, უწმინდესისა და უნეტარესის, ილია მეორის აღსაყდრების დღეა

0
25 დეკემბერი საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქის, უწმინდესისა და უნეტარესის, ილია მეორის აღსაყდრების დღეა. 
#image_title

პატრიარქის აღსაყდრებიდან 47 წელი გავიდა!

25 დეკემბერი საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქის, უწმინდესისა და უნეტარესის, ილია მეორის აღსაყდრების დღეა. 

სრუ­ლი­ად სა­ქარ­თვე­ლოს კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არ­ქის ინ­ტრო­ნი­ზა­ცია 1977 წლის 25 დე­კემ­ბერს სვე­ტი­ცხოვ­ლის სა­კა­თედ­რო ტა­ძარ­ში მოხ­და. მას სა­ხე­ლად ილია მე­ო­რე ეწო­და.

“ვიდრე ვცოცხლობ, მუდამ ჩემს თვალწინ იქნება ის უხილავი და მაინც ხილული ტახტი, რომელზეც მეუფის ძლიერმა მარჯვენამ ამიყვანა. ჩემს გულზე წარუშლელად წერია ის მოვალეობანი, რომელნიც მისმა უსაზღვრო მოწყალებამ დამაკისრა“ , – ბრძანა უწმიდესმა და უნეტარესმა ილია მეორემ კათოლიკოს-პატრიარქად აღსაყდრებისას.

პატ­რი­არ­ქის აღ­საყ­დრე­ბის დროს სა­ქარ­თვე­ლო­ში 15 ეპარ­ქია და 30-ზე მეტი მოქ­მე­დი ტა­ძა­რი იყო. დღე­ი­სათ­ვის სულ 46 ეპარ­ქია, და­ახ­ლო­ე­ბით 2 ათა­სამ­დე მოქ­მე­დი ეკ­ლე­სია-მო­ნას­ტე­რი.
უწ­მინ­დე­სის აღ­საყ­დრე­ბა 1977 წლის 25 დე­კემ­ბერს მოხ­და. ამ დღეს მარ­თლმა­დი­დე­ბე­ლი ეკ­ლე­სია წმინ­და მღვდელმთავ­რის სპი­რი­დონ ტრი­მი­ფუნ­ტე­ლის ხსე­ნე­ბას აღ­ნიშ­ნავს.
უწ­მინ­დე­სი და უნე­ტა­რე­სი, სრუ­ლი­ად სა­ქარ­თვე­ლოს კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არ­ქი, მთა­ვა­რე­პის­კო­პო­სი მცხე­თა-თბი­ლი­სი­სა და მიტ­რო­პო­ლი­ტი ბიჭ­ვინ­თი­სა და ცხუმ-აფხა­ზე­თის, ილია II (ერის­კა­ცო­ბა­ში ირაკ­ლი გი­ორ­გის ძე ღუ­დუ­შა­უ­რი-ში­ო­ლაშ­ვი­ლი) 1933 წლის 4 იან­ვარს, ქა­ლაქ ორ­ჯო­ნი­კი­ძე­ში და­ი­ბა­და, (ახ­ლან­დე­ლი ვლა­დი­კავ­კა­ზი), გი­ორ­გი ღუ­დუ­შა­ურ-ში­ო­ლაშ­ვი­ლის და ნა­ტა­ლია კო­ბა­ი­ძის ოჯახ­ში.
2010 წლის 21 დე­კემ­ბრის სი­ნო­დის სხდო­მის გა­და­წყვე­ტი­ლე­ბით სა­ქარ­თვე­ლოს კა­თო­ლი­კოს პატ­რი­არ­ქის ტი­ტუ­ლა­ტუ­რა შემ­დეგ­ნა­ი­რად გა­ნი­სა­ზღვრა: უწ­მი­დე­სი და უნე­ტა­რე­სი ილია II, სა­ქარ­თვე­ლოს კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არ­ქი, მთა­ვა­რე­პის­კო­პო­სი მცხე­თა-თბი­ლი­სი­სა და მიტ­რო­პო­ლი­ტი ბიჭ­ვინ­თი­სა და ცხუმ-აფხა­ზე­თის.
კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არ­ქის მშობ­ლე­ბი სა­ქარ­თვე­ლო­დან, ყაზ­ბე­გის მუ­ნი­ცი­პა­ლი­ტე­ტი­დან იყ­ვნენ: მამა, გი­ორ­გი სი­მო­ნის ძე ში­ო­ლაშ­ვი­ლი – სო­ფელ სნო­დან. დედა, ნა­ტა­ლია იო­სე­ბის ასუ­ლი კო­ბა­ი­ძე კი – სო­ფელ სი­ო­ნი­დან. 1927 წელს მათ სახ­ლი შე­ი­ძი­ნეს ვლა­დი­კავ­კაზ­შიც, სა­დაც შემ­დეგ და­ი­ბა­და სა­ქარ­თვე­ლოს მო­მა­ვა­ლი პატ­რი­არ­ქი. მშობ­ლებ­მა სამი დღის ახალ­შო­ბი­ლი ქრის­ტე­შო­ბის დღეს მო­ნათ­ლეს ქარ­თულ ტა­ძარ­ში და ყრმას ერეკ­ლე II-ის პა­ტივ­სა­ცე­მად ირაკ­ლი უწო­დეს. ნათ­ლი­ე­ბი იყ­ვნენ: არ­ქი­მან­დრი­ტი ტა­რა­სი (კან­დე­ლა­კი) და მო­ნა­ზო­ნი ზო­ი­ლე (დვა­ლიშ­ვი­ლი). დედა ზო­ი­ლეს პა­ტა­რა ირაკ­ლი სამ­თავ­როს მო­ნას­ტერ­ში ხში­რად დაჰ­ყავ­და, სა­დაც მა­შინ­დე­ლი კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არ­ქი კა­ლის­ტრა­ტე ცინ­ცა­ძე­სა­გან სამი წლის ირაკ­ლის ლოც­ვა-კურ­თხე­ვა მი­უ­ღია.

1957 წლის 16 აპ­რილს, სა­სუ­ლი­ე­რო აკა­დე­მი­ის II კურ­სის სტუ­დენ­ტი, 24 წლის ირაკ­ლი ში­ო­ლაშ­ვი­ლი, სრუ­ლი­ად სა­ქარ­თვე­ლოს კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არ­ქის მელ­ქი­სე­დეკ III-ის ლოც­ვა-კურ­თხე­ვით, თბი­ლი­სის ალექ­სან­დრე ნე­ვე­ლის ტა­ძარ­ში ბე­რად აღიკ­ვე­ცა და სა­ხე­ლად წმი­და ილია წი­ნას­წარ­მე­ტყვე­ლის პა­ტივ­სა­ცე­მად, ილია ეწო­და. ბე­რად აღ­კვე­ცის სა­ი­დუმ­ლო შე­ას­რუ­ლა ეპის­კო­პოს­მა ზი­ნო­ბიმ (მა­ჟუ­გა).

1957 წლის 18 აპ­რილს სი­ო­ნის სა­პატ­რი­არ­ქო ტა­ძარ­ში ბერი ილია ხელ­დას­ხმულ იქნა იე­რო­დი­აკ­ვნად, ხოლო 1959 წლის 10 მა­ისს წმი­და სერ­გის მო­ნას­ტრის ლავ­რა­ში იე­რო­დი­აკ­ვა­ნი ილია, მოს­კო­ვი­სა და სრუ­ლი­ად რუ­სე­თის პატ­რი­არ­ქის, უწ­მი­დეს ალექ­სი II მიერ ხელ­დას­ხმულ იქნა მღვდელ­მო­ნაზვნად.

1960 წელს და­ამ­თავ­რა მოს­კო­ვის სა­სუ­ლი­ე­რო აკა­დე­მია პირ­ვე­ლი ხა­რის­ხის დიპ­ლო­მით, სა­დაც მე­ო­თხე კურ­სზე და­წე­რა სა­კან­დი­და­ტო შრო­მა: „ათო­ნის ივე­რი­ის მო­ნას­ტრის ის­ტო­რია“, – რის­თვი­საც მი­ე­ნი­ჭა ღვთის­მე­ტყვე­ლე­ბის კან­დი­და­ტის სა­მეც­ნი­ე­რო ხა­რის­ხი. რის შემ­დე­გაც აკა­დე­მი­ის საბ­ჭომ საპრო­ფე­სო­რო სტი­პენ­დი­ან­ტად დარ­ჩე­ნა შეს­თა­ვა­ზა და სთხო­ვეს, გა­ეგ­რძე­ლე­ბი­ნა სა­მეც­ნი­ე­რო მოღ­ვა­წე­ო­ბა. მას სა­შუ­ა­ლე­ბა ეძ­ლე­ო­და, ლექ­ცი­ე­ბი წა­ე­კი­თხა სა­სუ­ლი­ე­რო სე­მი­ნა­რი­ა­სა და აკა­დე­მი­ა­ში, მაგ­რამ უწ­მინ­დე­სი­სა და უნე­ტა­რე­სის ეფ­რემ II-ის კურ­თხე­ვა სხვაგ­ვა­რი იყო: მღვდელ­მო­ნა­ზონ ილი­ას სამ­შობ­ლო­ში უნდა და­ე­წყო მოღ­ვა­წე­ო­ბა. მღვდელ­მო­ნა­ზონ­მა ილი­ამ უარი თქვა სა­პა­ტიო კა­რი­ე­რა­ზე, სამ­შობ­ლო­ში დაბ­რუნ­და და და და­ი­ნიშ­ნა ბა­თუ­მის სა­კა­თედ­რო ტა­ძარ­ში მღვდელმსა­ხუ­რად.

ერ­თგუ­ლი მოღ­ვა­წე­ო­ბი­სათ­ვის იგი 1960 წლის 19 დე­კემ­ბერს აღყ­ვა­ნილ იქნა იღუ­მე­ნის ხა­რისხში. შემ­დეგ კი – 1961 წლის 16 სექ­ტემ­ბერს – არ­ქი­მან­დრი­ტის ხა­რისხში.

1963 წელს, ხრუშ­ჩო­ვის მმარ­თვე­ლო­ბის პე­რი­ოდ­ში, როცა რუ­სეთ­ში ხუთი სე­მი­ნა­რია, მრა­ვა­ლი ტა­ძა­რი და მო­ნას­ტე­რი და­ი­ხუ­რა, უწ­მი­დეს­მა და უნე­ტა­რეს­მა ეფ­რემ II-მ სა­ქარ­თვე­ლო­ში სა­სუ­ლი­ე­რო სას­წავ­ლებ­ლის გახ­სნა მო­ა­ხერ­ხა, რო­მელ­საც, მეტი სიფრ­თხი­ლი­სათ­ვის, „საღვთის­მე­ტყვე­ლო კურ­სე­ბი“ და­არ­ქვეს. სწო­რედ ამ „საღვთის­მე­ტყვე­ლო კურ­სე­ბის“ პირ­ველ რექ­ტო­რად და­ი­ნიშ­ნა არ­ქი­მან­დრი­ტი ილია. 1963 წლი­დან 1972 წლამ­დე იგი იყო მცხე­თის სა­სუ­ლი­ე­რო სე­მი­ნა­რი­ის – იმ დრო­ი­სათ­ვის ერ­თა­დერ­თი სა­სუ­ლი­ე­რო სას­წავ­ლებ­ლის – პირ­ვე­ლი რექ­ტო­რი. ამავდრო­უ­ლად, იგი მოღ­ვა­წე­ობ­და ქარ­თუ­ლი ეკ­ლე­სი­ის მღვდელმსა­ხურ­თა ახა­ლი კად­რე­ბის მომ­ზა­დე­ბის სფე­რო­ში.

1963 წლის 26 აგ­ვის­ტოს სრუ­ლი­ად სა­ქარ­თვე­ლოს კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არ­ქის, უწ­მი­დე­სი­სა და უნე­ტა­რე­სის ეფ­რემ II-ის მიერ სა­ქარ­თვე­ლოს ეკ­ლე­სი­ის მღვდელმთა­ვარ­თა თა­ნამ­წირ­ვე­ლო­ბით, არ­ქი­მად­რი­ტი ილია ხელ­დას­ხმულ იქნა შე­მოქ­მე­დელ ეპის­კო­პო­სად და და­ი­ნიშ­ნა კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არ­ქის ქო­რე­პოს­კო­პო­სად.

1967 წელს, აჭა­რა­ში შვი­დი წლის მოღ­ვა­წე­ო­ბის შემ­დეგ, პარ­ტი­არ­ქის ლოც­ვა-კურ­თხე­ვით, ცხუმ-აფხა­ზე­თის ეპის­კო­პო­სად გა­და­იყ­ვა­ნეს.

1969 წელს აღყ­ვა­ნილ იქნა მიტ­რო­პო­ლი­ტის ხა­რისხში. მიტ­რო­პო­ლიტ­მა ილი­ამ სო­ხუმ­ში 11 წელი დაჰ­ყო.

1977 წელს გარ­და­იც­ვა­ლა სრუ­ლი­ად სა­ქარ­თვე­ლოს კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არ­ქი და­ვით V (დევ­და­რი­ა­ნი). 1977 წლის 9 ნო­ემ­ბერს, წმი­და სი­ნო­დის გან­ჩი­ნე­ბით, პატ­რი­არ­ქის მო­საყ­დრე გახ­და ცხუმ-აფხა­ზე­თის მიტ­რო­პო­ლი­ტი ილია.

1977 წლის 23 დე­კემ­ბერს თბი­ლი­სის სი­ო­ნის სა­პატ­რი­არ­ქო ტა­ძარ­ში გა­მარ­თულ­მა სა­ქარ­თვე­ლოს სა­მო­ცი­ქუ­ლო ეკ­ლე­სი­ის XII ად­გი­ლობ­რივ­მა კრე­ბამ გა­ნი­ხი­ლა სა­ქარ­თვე­ლოს ეკ­ლე­სი­ის ახა­ლი კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არ­ქის არ­ჩე­ვის სა­კი­თხი და მიტ­რო­პო­ლი­ტი ილია ერ­თხმად იქნა არ­ჩე­უ­ლი სრუ­ლი­ად სა­ქარ­თვე­ლოს კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არ­ქად და ეწო­და ილია II. ილია I სა­ქარ­თვე­ლოს ეკ­ლე­სი­ას მარ­თავ­და 1600 წლის წინ 390-400 წლებ­ში.

1977 წლის 25 დე­კემ­ბერს სა­ქარ­თვე­ლოს სა­მო­ცი­ქუ­ლო ეკ­ლე­სი­ის სა­პატ­რი­არ­ქო ტახ­ტზე, რო­მე­ლიც ან­დრია პირ­ველ­წო­დე­ბუ­ლი­სა და სვი­მონ კა­ნა­ნე­ლი­სა­გან იღებს და­სა­ბამს, ახა­ლი პატ­რი­არ­ქი იქნა აღყ­ვა­ნი­ლი: მცხე­თის სა­პატ­რი­არ­ქო ტა­ძარ­ში შეს­რულ­და ახა­ლი კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არ­ქის, უწ­მინ­დე­სი­სა და უნე­ტა­რე­სის ილია მე­ო­რის აღ­საყ­დრე­ბა.

1990 წელს უწ­მი­დეს­სა და უნე­ტა­რესს ილია II მსოფ­ლიო სა­პატ­რი­არ­ქომ მი­ა­ნი­ჭა მტკი­ცე­ბის სი­გე­ლი, რი­თაც მთელ­მა მარ­თლმა­დი­დე­ბელ­მა სამ­ყა­რომ სცნო სა­ქარ­თვე­ლოს ეკ­ლე­სი­ის ავ­ტო­კე­ფა­ლია.

უწ­მი­დე­სი­სა და უნე­ტა­რე­სის ლოც­ვა-კურ­თხე­ვით თა­ნა­მედ­რო­ვე ქარ­თულ ენა­ზე გა­მო­ი­ცა ბიბ­ლია, საღვთის­მე­ტყვე­ლო კრე­ბუ­ლე­ბი, ბრო­შუ­რე­ბი და წიგ­ნე­ბი, ჟურ­ნა­ლე­ბი, სამი სა­ხის კა­ლენ­და­რი, და­არ­სდა გა­ზე­თე­ბი.

ოცი წლის მან­ძილ­ზე სა­ქარ­თვე­ლოს ეკ­ლე­სი­ის ეპარ­ქი­ა­თა რი­ცხვი 15-დან 33-მდე გა­ი­ზარ­და, მო­ნას­ტრე­ბი­სა – 53-მდე, სა­სუ­ლი­ე­რო პირ­თა – 1000-მდე. მოხ­და კა­ნო­ნი­ზი­რე­ბა ახა­ლი წმინ­და­ნე­ბი­სა. აშენ­და სა­ქარ­თვე­ლო­ში ყვე­ლა­ზე დიდი ეკ­ლე­სი­ის – წმინ­და სა­მე­ბის სა­ხე­ლო­ბის სა­კა­თედ­რო ტა­ძა­რი.

1978-1983 წლებ­ში კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არ­ქი ილია II იყო ეკ­ლე­სი­ა­თა მსოფ­ლიო საბ­ჭოს პრე­ზი­დენ­ტი.
1997 წელს მისი უწ­მი­დე­სო­ბა კრე­ტის სა­სუ­ლი­ე­რო აკა­დე­მი­ამ თა­ვის სა­პა­ტიო წევ­რად აირ­ჩია. ამა­ვე წელს იგი არ­ჩე­ულ იქნა გა­ე­როს­თან არ­სე­ბულ ინ­ფორ­მა­ტი­ზა­ცი­ის სა­ერ­თა­შო­რი­სო აკა­დე­მი­ის წევ­რად.
1998 წელს კი ამე­რი­კის მარ­თლმა­დი­დე­ბე­ლი ეკ­ლე­სი­ის წმინ­და ტი­ხო­ნის საღვთის­მე­ტყვე­ლო სე­მი­ნა­რი­ამ ღვთის­მე­ტყვე­ლე­ბის დოქ­ტო­რის სა­პა­ტიო წო­დე­ბა მი­ა­ნი­ჭა.
2002 წელს თბი­ლი­სის ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის სა­ხე­ლო­ბის სა­ხელ­მწი­ფო უნი­ვერ­სი­ტეტ­მა, თბი­ლი­სის სა­ხელ­მწი­ფო უნი­ვერ­სი­ტეტ­მა და თბი­ლი­სის სულ­ხან-საბა ორ­ბე­ლი­ა­ნის სა­ხე­ლო­ბის სა­ხელ­მწი­ფო პე­და­გო­გი­ურ­მა უნი­ვე­რის­ტეტ­მა სა­პა­ტიო დოქ­ტო­რი­სა და პრო­ფე­სო­რის წო­დე­ბა მი­ა­ნი­ჭეს.

#drpkhakadze #აქხარისხია

„ხარისხობრივად მსოფლიოში მოწინავე პოზიციაზე ვიმყოფებით“ – ქართული ზეთისხილი და ზეთი: ტენდენციები, ხარისხი და მომავალი

0
„ხარისხობრივად მსოფლიოში მოწინავე პოზიციაზე ვიმყოფებით“ - ქართული ზეთისხილი და ზეთი: ტენდენციები, ხარისხი და მომავალი
#image_title

ქართული ზეთისხილი და ზეთი: ტენდენციები, ხარისხი და მომავალი – „თუ ადრე ზეთისხილს რგავდა 100 ფერმერი, დღეს 1000 რგავს – ხარისხობრივად მსოფლიოში მოწინავე პოზიციაზე ვიმყოფებით“

„თუ ადრე ზეთისხილს რგავდა 100 ფერმერი, დღეს 1000 ფერმერი რგავს“ – განაცხადა ზეთისხილის საერთაშორისო საბჭოს საპატიო პრეზიდენტმა გიორგი სვანიძემ რადიო „პალიტრა“ და „პალიტრანიუსის“ გადაცემაში – „საქმე“. სვანიძის თქმით, ქართული ზეთისხილი კონკურენციას უწევს იმპორტირებულ ზეითუნის ზეთს და ეს წარმატება რამდენიმე ფაქტორითაა განპირობებული.

ქართული ზეთისხილი და ზეითუნის ზეთის კონკურენცია

საქართველოს მწარმოებლებს წარმატების მიღწევა უმთავრესად ადგილობრივი ხარისხის უნიკალურ გემოვნურ თვისებებს უკავშირდება, რაც ქართულ ზეთს განარარჩევას  უცხოური პროდუქციისგან. სვანიძის განცხადებით, მთავარია პროდუქტის ხარისხის შენარჩუნება, რაც ზრდის კონკურენტუნარიანობას, განსაკუთრებით იმპორტირებულ, შედარებით დაბალი ხარისხის პროდუქციის ფონის გათვალისწინებით.

უპირატესობები და კანონი მწარმოებლებისთვის

ახალი კანონი, რომელიც დეკემბრის ბოლოს ძალაში შევა, ითვალისწინებს ადგილობრივი მწარმოებლების ინტერესებს. კანონი აიძულებს ბაზარზე განსხვავებულ ნიშნებს და კანონმდებლობას, რაც უფრო მკაფიოდ გამოყოფს ადგილობრივი მაღალი ხარისხის ზეთისხილისა და იმპორტირებული პროდუქტების სხვაობას.

ქართული ზეთისხილის მომავალი და მზარდი ტენდენციები

როგორც სვანიძე აღნიშნავს, ქართული ზეთისხილის ხარისხი მსოფლიოს მოწინავე პოზიციაზეა, თუმცა რაოდენობრივად ისევ ჩამორჩება წამყვან ქვეყნებს, როგორებიც არიან ესპანეთი და სხვა შუა ქვეყნის წარმოებები. მიუხედავად ამისა, ბოლო წლებში ძალიან კარგი ტენდენციები ნარჩუნდება – თუ ადრე მხოლოდ 100 ფერმერი რგავდა ზეთისხილს, დღეს 1000 ფერმერი აქტიურადაა ჩართული. ასეთი ზრდა, ხარისხის გაუმჯობესებისკენ ორიენტირებულ ფერმერთა რიცხვის ზრდასთან ერთად, დადებით მოლოდინებს იძლევა.

დასკვნა: ზეთისხილი და ქართული ზეთი

ქართული ზეთისხილის ინდუსტრია სწრაფი ტემპებით ვითარდება და მათმა ადგილობრივმა პროდუქტმა მსოფლიოს ბაზარზე კონკურენცია დაიწყო. ხარისხი, რომელიც საქართველოს მწარმოებლებს აძლევს უპირატესობას, გაძლიერებს ადგილობრივი პროდუქციის პოპულარობას. ზეთისხილისა და ზეითუნის ზეთის ბაზრის ცვლილებები ხელს უწყობს გრძელვადიანი წარმატების მიღწევას და ქმნის ახალ შესაძლებლობებს ქართულ სოფლის მეურნეობაში.

გორდი – გამქრალი რეზიდენცია, სასახლის ტყე-პარკი და იტალიელი მებაღის გაეტანო ზამბერლეტის შთამომავალი

0
გორდი - გამქრალი რეზიდენცია, სასახლის ტყე-პარკი და იტალიელი მებაღის გაეტანო ზამბერლეტის შთამომავალი
#image_title

ისტორიული და გამორჩეული ადგილი

გორდის დადიანების სასახლის ტყე-პარკი და იტალიელი მებაღის გაეტანო ზამბერლეტის შთამომავალი